Like a G6


De Nederlandse steden groeien als kool. Meer en meer lijkt de stad een scala aan schaalvoordelen te hebben waar het achterland niet tegenop kan. Zo wordt openbaar vervoer rendabel en kwalitatief beter naarmate het aantal inwoners stijgt. Ook deelconcepten en (thuisbezorging)services nemen toe naar inwoneraantal. Juist ook met de duurzaamheidsambitie in het achterhoofd vinden millennials de stad een ideale uitvalsbasis. Wonen in of nabij een stadscentrum vergroot de mogelijkheid om autoloos te leven. In deze schaalvoordelenrace heeft een duidelijke top 5 zich kenbaar gemaakt. Bij de klassieke top 4 (Amsterdam, Rotterdam, Den Haag & Utrecht) heeft Eindhoven aansluiting gekregen. Maar de strijd om plek 6 blijft ongewis.





Aantal inwoners per gemeente



Allereerst is het interessant om te kijken welke factoren ervoor gezorgd hebben dat Eindhoven zich los heeft gemaakt van de rest. Want dit is meer dan enkel op inwoneraantal. Het verschil in inwoners met de nummer 6 (Groningen) is ‘slechts’ een paar honderd. Toch staat het merk Eindhoven veel sterker. Deels valt dit te verklaren door de sterke regiofunctie: Eindhoven is een relatief kleine gemeente die geheel overloopt in gemeenten als Veldhoven. Maar overtuigender is het argument dat Eindhoven binnen de mobiliteitsruit ligt. Met intercityverbindingen als metro’s is de randstad binnen het uur te bereiken. Ook zorgt de aanwezigheid van een universiteit (en de enorme spin-off aan (high)tech bedrijvigheid) voor een uniek klimaat in Nederland. Ook valt Eindhoven niet onder de sluier van de klassieke G4 steden: de afstand tot de overige grootmachten is groot genoeg voor winkels en bedrijven om een vestiging te openen in Eindhoven. En daarnaast heeft Eindhoven haar citymarketing goed op orde. De identiteit van Techniek, Design en Kennis (TDK) is terug te zien in de stad (bijvoorbeeld op Strijp S).

Uit bovenstaande analyse komen een viertal factoren die volgens Inthemeantime bijdragen aan de identiteitsgroei tot mogelijke nieuwe nummer zes: 1. Sterke regiofunctie/niet te dicht bij een van de G5-steden (suburb effect)

2. Ligging binnen de mobiliteitsruit 3. Aanwezigheid universiteit 4. Een goed (historisch) verhaal met een sterke citymarketing


Analyse van de grootste steden (6 t/m 10)

Groningen kan zichzelf zeker de hoofdstad van het noorden noemen. De regiofunctie is duidelijk aanwezig, evenals de universiteit en een historische binnenstad. Echter ligt de stad zo ver buiten de mobiliteitsruit dat een propositie als zesde stad lastig wordt.

Tilburg mag zich Brabants ‘runner-up’ noemen. Echter ligt de stad wel erg dicht bij Eindhoven en mist de stad een sterke marketing. In een eerder artikel (Instagramcities) werd al duidelijk dat de stad zich nog niet bovengemiddeld weet te profileren.

Almere kent gelijke problemen als Tilburg. Het gevoel van trots om in Almere te zijn reikt niet verder dan de eigen inwoners. Ook mist de stad een historische binnenstad of een sterke identiteit. Ook missen een universiteit en is Almere ook een suburb van Amsterdam.

Breda mist wederom een universiteit. Ook kan voor de regiofunctie een vraagteken gezet worden of Tilburg, Rotterdam en zelfs Eindhoven niet een probleem vormen voor verdergaande (identiteits)groei.

Nijmegen sluit het rijtje. Voor het eerst kan viermaal een groen vinkje gezet worden. De regiofunctie van Nijmegen vindt in het noorden wat concurrentie van Arnhem maar treft in Duitsland en tot ver in Limburg geen enkele concurrentie. Ook een flink deel van het rivierengebied en het eerste stukje Brabant (Oss/Uden/Cuijk) kan tot het verzorgingsgebied worden gerekend. De universiteit met een focus op de gezondheidszorg en de twee aanwezige ziekenhuizen bieden een sterke focus. Als oudste stad van Nederland met enorm veel natuur trekt de stad een divers publiek aan. Daarnaast heeft de stad met de omarming van de Waal een enorm uitbreidingsgebied gevonden waar nu al duizenden woningen worden gerealiseerd.



  • LinkedIn

© In the meantime 2020