E(rin) of e(ruit): moeten de Maaslijn en Zuiderzeelijn voorrang krijgen?



De Nederlandse topsteden groeien enorm. Amsterdam is hard op weg om de eerste miljoenenstad te worden en de overige G4-gemeenten groeien ook stevig. Maar ook provinciesteden als Eindhoven, Nijmegen, Tilburg en Zwolle tonen groeicijfers. Verklaring? De kloof tussen voorzieningen in dorpen en steden wordt steeds groter. Het meest zichtbaar in vastgoed is dit in de retail. Met de groei van thuisbezorging (food/non-food) zijn centra van B-steden en dorpen het kind van de rekening geworden. Natuurlijk kan ook in een krimpgebied vrijwel alles thuisbezorgd worden maar services als Swapfiets, Picnic en Deliveroo bereiken alleen de meest dichtbevolkte gebieden.


Anti-cyclisch investeren

Met het programma hoogfrequent spoorvervoer (PHS) verbinden de NS en ProRail de steden binnen de mobiliteitsruit (Alkmaar-Zwolle-Nijmegen-Eindhoven-Rotterdam) op een metro-achtige manier. Twee andere potentiële verbindingen die on-hold staan zijn de aanleg van de Zuiderzeelijn (Amsterdam-Lelystad-Heerenveen-Groningen) en een intercityverbinding op de Maaslijn (Nijmegen-Venlo-Roermond-Maastricht). Ondanks dat beide lijnen per euro minder inwoners raken dan het PHS, is deze ontwikkeling exemplarisch voor het toenemende verschil tussen ‘de regio’ en de randstad. Het verschil of je binnen of buiten de ruit ligt is enorm. You’re in or you’re out.



  • LinkedIn

© In the meantime 2020